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(14) 4. Rājavaggo |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Rāja |
|
名 |
an |
男 |
依(属) |
王 |
|
|
|
|
vaggo |
|
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
章、品 |
|
|
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訳文 |
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|
「王品」 |
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1. Paṭhamacakkānuvattanasuttaṃ |
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|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Paṭhama |
|
形 |
a |
‐ |
持 |
初の、第一の |
|
|
|
|
cakka |
|
名 |
a |
中 |
依(属) |
輪 |
|
|
|
|
anuvattana |
anu-vṛt |
名 |
a |
中 |
依(属) |
随喜、随転、随順 |
|
|
|
|
suttaṃ |
sīv |
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
経、糸 |
|
|
|
訳文 |
|
|
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|
|
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|
「第一の輪随転経」(『増支部』5-131) |
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131-1. |
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131. ‘‘Pañcahi, bhikkhave, aṅgehi samannāgato rājā cakkavattī
dhammeneva cakkaṃ vatteti [pavatteti (syā. pī. ka.)]; |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Pañcahi, |
|
数 |
特 |
‐ |
複 |
具 |
五 |
|
|
|
|
bhikkhave, |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
複 |
呼 |
比丘 |
|
|
|
|
aṅgehi |
|
名 |
a |
中 |
複 |
具 |
支分、部分、肢体、理由 |
|
|
|
|
samannāgato |
saṃ-anu-ā-gam |
過分 |
a |
男 |
単 |
主 |
具備した、具足の |
|
|
|
|
rājā |
|
名 |
an |
男 |
単 |
主 |
王 |
|
|
|
|
cakkavattī |
|
名 |
in |
男 |
単 |
主 |
転輪王 |
|
|
|
|
dhammena |
|
名 |
a |
男中 |
単 |
具 |
法 |
|
|
|
|
eva |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
まさに、のみ、じつに |
|
|
|
|
cakkaṃ |
|
名 |
a |
中 |
単 |
対 |
輪、車輪 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
pavatteti; |
pra-vṛt 使 |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
転起させる |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
「比丘たちよ、五つの支分を具足した転輪王は、法によって輪を転起させます。 |
|
|
|
メモ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
・繰り返し部分などがみなpavattetiであるので、それを採用した。大意に影響はあるまい。 |
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|
|
131-2. |
|
|
|
|
|
|
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|
|
|
taṃ hoti cakkaṃ appaṭivattiyaṃ [appativattiyaṃ (sī.)] kenaci
manussabhūtena paccatthikena pāṇinā. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
taṃ |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
主 |
それ |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
cakkaṃ |
|
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
輪、車輪 |
|
|
|
|
appaṭivattiyaṃ |
a-prati-vṛt |
形 |
a |
中 |
単 |
主 |
反転すべきでない、反抗できない |
|
|
|
|
kenaci |
|
代 |
代的 |
男 |
単 |
具 |
何らかの、何者であれ |
|
|
|
|
manussa |
|
名 |
a |
男 |
依(属) |
人、人間 |
|
|
|
|
bhūtena |
bhū |
過分 |
a |
男 |
単 |
具 |
存在した →人身 |
|
|
|
|
paccatthikena |
|
名 |
a |
男 |
単 |
具 |
敵、怨敵 |
|
|
|
|
pāṇinā. |
|
形 |
in |
男 |
単 |
具 |
命ある、生物 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
その輪は、誰であれ、人身ある敵の生類によって反転されることはありません。 |
|
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|
131-3. |
|
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|
|
|
|
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|
|
|
‘‘Katamehi pañcahi? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Katamehi |
|
形 |
代的 |
中 |
複 |
具 |
いずれの |
|
|
|
|
pañcahi? |
|
数 |
特 |
‐ |
複 |
具 |
五 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
いかなる五か。 |
|
|
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|
131-4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idha, bhikkhave, rājā cakkavattī atthaññū ca hoti, dhammaññū
ca, mattaññū ca, kālaññū ca, parisaññū ca. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Idha, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ここに、この世で、いま、さて |
|
|
|
|
bhikkhave, |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
複 |
呼 |
比丘 |
|
|
|
|
rājā |
|
名 |
an |
男 |
単 |
主 |
王 |
|
|
|
|
cakkavattī |
|
名 |
in |
男 |
単 |
主 |
転輪王 |
|
|
|
|
attha |
|
名 |
a |
男中 |
依(対) |
義、意味、目的、利益 |
|
|
|
|
ññū |
|
名 |
ū |
男 |
単 |
主 |
知る |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti, |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
dhamma |
dhṛ |
名 |
a |
男中 |
依(対) |
法 |
|
|
|
|
ññū |
|
名 |
ū |
男 |
単 |
主 |
知る |
|
|
|
|
ca, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
matta |
|
名 |
ā |
女 |
依(対) |
量、適量 |
|
|
|
|
ññū |
|
名 |
ū |
男 |
単 |
主 |
知る |
|
|
|
|
ca, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
kāla |
|
名 |
a |
男 |
依(対) |
時、正時、応時 |
|
|
|
|
ññū |
|
名 |
ū |
男 |
単 |
主 |
知る |
|
|
|
|
ca, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
parisa |
|
名 |
ā |
女 |
依(対) |
衆、会衆 |
|
|
|
|
ññū |
|
名 |
ū |
男 |
単 |
主 |
知る |
|
|
|
|
ca. |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
比丘たちよ、ここに転輪王が、義を知り、法を知り、適量を知り、適時を知り、会衆を知る者となります。 |
|
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|
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|
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|
|
|
|
131-5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Imehi kho, bhikkhave, pañcahi aṅgehi samannāgato rājā
cakkavattī dhammeneva cakkaṃ pavatteti; |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Imehi |
|
代 |
代的 |
中 |
複 |
具 |
これら |
|
|
|
|
kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
bhikkhave, pañcahi
aṅgehi samannāgato rājā cakkavattī dhammeneva cakkaṃ pavatteti; (131-1.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
比丘たちよ、これら五つの支分を具足した転輪王は、法によって輪を転起させます。 |
|
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|
|
|
|
|
|
131-6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
taṃ hoti cakkaṃ appaṭivattiyaṃ kenaci manussabhūtena
paccatthikena pāṇinā. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
taṃ hoti cakkaṃ
appaṭivattiyaṃ kenaci manussabhūtena paccatthikena pāṇinā. (131-2.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
その輪は、誰であれ、人身ある敵の生類によって反転されることはありません。 |
|
|
|
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|
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|
|
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|
|
|
|
|
131-7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Evamevaṃ kho, bhikkhave, pañcahi dhammehi samannāgato
tathāgato arahaṃ sammāsambuddho dhammeneva anuttaraṃ dhammacakkaṃ
pavatteti; |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Evam |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
このように、かくの如き |
|
|
|
|
evaṃ |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
このように、かくの如き |
|
|
|
|
kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
bhikkhave, |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
複 |
呼 |
比丘 |
|
|
|
|
pañcahi |
|
数 |
特 |
‐ |
複 |
具 |
五 |
|
|
|
|
dhammehi |
dhṛ |
名 |
a |
男中 |
複 |
具 |
法 |
|
|
|
|
samannāgato |
saṃ-anu-ā-gam |
過分 |
a |
男 |
単 |
主 |
具備した、具足の |
|
|
|
|
tathāgato |
tathā-(ā-)gam |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
如来 |
|
|
|
|
arahaṃ |
arh |
名現分 |
ant |
男 |
単 |
主 |
阿羅漢、応供 |
|
|
|
|
sammā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
正しい、正しく |
|
|
|
|
sambuddho |
saṃ-budh |
名過分 |
a |
男 |
単 |
主 |
等覚 |
|
|
|
|
dhammena |
|
名 |
a |
男中 |
単 |
具 |
法 |
|
|
|
|
eva |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
まさに、のみ、じつに |
|
|
|
|
anuttaraṃ |
|
形 |
代的 |
中 |
単 |
対 |
無上の |
|
|
|
|
dhamma |
dhṛ |
名 |
a |
男中 |
依(属) |
法 |
|
|
|
|
cakkaṃ |
|
名 |
a |
中 |
単 |
対 |
輪、車輪 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
pavatteti; |
pra-vṛt 使 |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
転起させる |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
まさにそのように、比丘たちよ、五つの支分を具足した阿羅漢にして正等覚者たる如来は、法によって無上の法輪を転起させます。 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
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|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
131-8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
taṃ hoti cakkaṃ appaṭivattiyaṃ samaṇena vā brāhmaṇena vā devena
vā mārena vā brahmunā vā kenaci vā lokasmiṃ. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
taṃ |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
主 |
それ |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
cakkaṃ |
|
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
輪、車輪 |
|
|
|
|
appaṭivattiyaṃ |
a-prati-vṛt |
形 |
a |
中 |
単 |
主 |
反転すべきでない、反抗できない |
|
|
|
|
samaṇena |
śram |
名 |
a |
男 |
単 |
具 |
沙門 |
|
|
|
|
vā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
brāhmaṇena |
bṛh |
名 |
a |
男 |
単 |
具 |
婆羅門 |
|
|
|
|
vā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
devena |
|
名 |
a |
男 |
単 |
具 |
天 |
|
|
|
|
vā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
mārena |
mṛ |
名 |
a |
男 |
単 |
具 |
魔 |
|
|
|
|
vā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
brahmunā |
bṛh |
名形 |
an(特) |
男 |
単 |
具 |
梵天 |
|
|
|
|
vā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
kenaci |
|
代 |
代的 |
男 |
単 |
具 |
何らかの、何者であれ |
|
|
|
|
vā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
lokasmiṃ. |
|
名 |
a |
男 |
単 |
処 |
世界、世間 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
その輪は、沙門、婆羅門、天、魔、梵、世における何者によっても反転されることはありません。 |
|
|
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|
|
|
|
|
|
|
|
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|
|
|
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|
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|
|
131-9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Katamehi pañcahi? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Katamehi pañcahi?
(131-3.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
いかなる五か。 |
|
|
|
|
|
|
|
|
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131-10. |
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Idha, bhikkhave, tathāgato arahaṃ sammāsambuddho atthaññū,
dhammaññū, mattaññū, kālaññū, parisaññū. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Idha, bhikkhave,
tathāgato arahaṃ sammāsambuddho atthaññū, dhammaññū, mattaññū, kālaññū,
parisaññū. (131-4, 7.) |
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訳文 |
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比丘たちよ、ここに、阿羅漢にして正等覚者たる如来は、義を知り、法を知り、適量を知り、適時を知り、会衆を知る者です。 |
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131-11. |
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Imehi kho, bhikkhave, pañcahi dhammehi samannāgato tathāgato
arahaṃ sammāsambuddho dhammeneva anuttaraṃ dhammacakkaṃ pavatteti; |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Imehi |
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代 |
代的 |
男中 |
複 |
具 |
これら |
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kho, bhikkhave,
pañcahi dhammehi samannāgato tathāgato arahaṃ sammāsambuddho dhammeneva
anuttaraṃ dhammacakkaṃ pavatteti; (131-7.) |
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訳文 |
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比丘たちよ、これら五つの支分を具足した阿羅漢にして正等覚者たる如来は、法によって無上の法輪を転起させます。 |
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131-12. |
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taṃ hoti dhammacakkaṃ appaṭivattiyaṃ samaṇena vā brāhmaṇena vā
devena vā mārena vā brahmunā vā kenaci vā lokasmi’’nti. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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taṃ hoti dhammacakkaṃ appaṭivattiyaṃ
samaṇena vā brāhmaṇena vā devena vā mārena vā brahmunā vā kenaci vā
lokasmi’’nti. (131-8.) |
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dhamma |
dhṛ |
名 |
a |
男中 |
依(属) |
法 |
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訳文 |
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その法輪は、沙門、婆羅門、天、魔、梵、世における何者によっても反転されることはありません」 |
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Paṭhamaṃ. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Paṭhamaṃ. |
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形 |
a |
中 |
単 |
主 |
第一の、最初の |
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訳文 |
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第一〔経〕。 |
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