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9. Ariyasāvakasuttaṃ |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Ariya |
|
名形 |
a |
男 |
依(属) |
聖なる |
|
|
|
|
sāvaka |
śru |
名 |
a |
男 |
依(属) |
声聞、弟子 |
|
|
|
|
suttaṃ |
sīv |
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
経、糸 |
|
|
|
訳文 |
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|
「聖者弟子経」(『相応部』12-49) |
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49-1. |
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49. Sāvatthiyaṃ viharati…pe… |
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|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Sāvatthiyaṃ
viharati…pe… (46-1.) |
|
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訳文 |
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|
〔あるとき世尊は〕サーヴァッティーに住しておられた…… |
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49-2. |
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|
‘‘na, bhikkhave, sutavato ariyasāvakassa evaṃ hoti – |
|
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|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘na, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ない |
|
|
|
|
bhikkhave, |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
複 |
呼 |
比丘 |
|
|
|
|
sutavato |
śru |
形 |
ant |
男 |
単 |
属 |
聞をそなえた、有聞の、博聞の |
|
|
|
|
ariya |
|
名形 |
a |
男 |
依(属) |
聖なる |
|
|
|
|
sāvakassa |
śru |
名 |
a |
中 |
単 |
属 |
声聞、弟子 |
|
|
|
|
evaṃ |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
このように、かくの如き |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti – |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
「比丘たちよ、聞をそなえた聖者の弟子には、このような〔思いが〕存在しません。 |
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|
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|
|
49-3. |
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|
|
|
|
|
|
|
‘kiṃ nu kho kismiṃ sati kiṃ hoti, kissuppādā kiṃ
uppajjati? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘kiṃ |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
副対 |
何、なぜ、いかに |
|
|
|
|
nu |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
いったい、たぶん、〜かどうか、〜ではないか |
|
|
|
|
kho |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
kismiṃ |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
処絶 |
何、誰 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
中 |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
kiṃ |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
主 |
何、なぜ、いかに |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti, |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
kissa |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
属 |
何、誰 |
|
|
|
|
uppādā |
ud-pad |
名 |
a |
男 |
単 |
奪 |
生起 |
|
|
|
|
kiṃ |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
主 |
何、なぜ、いかに |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
uppajjati? |
ud-pad |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
起こる、生ずる、発生する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
『いったい、何があるとき何があるのか。何の生起から何が生ずるのか。 |
|
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49-4. |
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|
|
|
(Kismiṃ sati saṅkhārā honti, kismiṃ sati viññāṇaṃ hoti,) [( )
etthantare pāṭhā kesuci potthakesu na dissantīti sī. pī. potthakesu dassitā.
tathā sati anantarasuttaṭīkāya sameti] kismiṃ sati nāmarūpaṃ hoti, kismiṃ
sati saḷāyatanaṃ hoti, kismiṃ sati phasso hoti, kismiṃ sati vedanā hoti,
kismiṃ sati taṇhā hoti, kismiṃ sati upādānaṃ hoti, kismiṃ sati bhavo hoti,
kismiṃ sati jāti hoti, kismiṃ sati jarāmaraṇaṃ hotī’’’ti? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Kismiṃ |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
処絶 |
何、誰 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
中 |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
nāmarūpaṃ |
|
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
名色 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti, |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
|
kismiṃ sati saḷāyatanaṃ hoti, kismiṃ sati phasso hoti, kismiṃ sati vedanā hoti, kismiṃ sati taṇhā hoti, kismiṃ sati upādānaṃ hoti, kismiṃ sati bhavo hoti, kismiṃ sati jāti hoti, kismiṃ sati jarāmaraṇaṃ hotī’’’ (同上) |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
saḷāyatanaṃ |
ā-yam |
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
六処、六入 |
|
|
|
|
phasso |
spṛś |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
触、接触 |
|
|
|
|
vedanā |
vid |
名 |
ā |
女 |
単 |
主 |
受、感受、苦痛 |
|
|
|
|
taṇhā |
|
名 |
ā |
女 |
単 |
主 |
渇愛、愛 |
|
|
|
|
upādānaṃ |
upa-ā-dā |
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
取、取着、執着 |
|
|
|
|
bhavo |
bhū |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
有、存在、生存、幸福、繁栄 |
|
|
|
|
jāti |
jan |
名 |
i |
女 |
単 |
主 |
生、誕生、生まれ、種類 |
|
|
|
|
jarāmaraṇaṃ |
jṝ, mṛ |
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
老死 |
|
|
|
|
ti? |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
何があるとき〈名色〉があるのか。何があるとき〈六処〉があるのか。何があるとき〈触〉があるのか。何があるとき〈受〉があるのか。何があるとき〈渇愛〉があるのか。何があるとき〈取〉があるのか。何があるとき〈有〉があるのか。何があるとき〈生〉があるのか。何があるとき〈老死〉があるのか』と |
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メモ |
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|
・次経との差異は( )内の有無だけなので、ここではあえて( )内を割愛した。以下同様。 |
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|
49-5. |
|
|
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|
|
|
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|
|
|
‘‘Atha kho, bhikkhave, sutavato ariyasāvakassa aparappaccayā
ñāṇamevettha hoti – |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Atha |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ときに、また、そこに |
|
|
|
|
kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
bhikkhave, |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
複 |
呼 |
比丘 |
|
|
|
|
sutavato |
śru |
形 |
ant |
男 |
単 |
属 |
聞をそなえた、有聞の、博聞の |
|
|
|
|
ariya |
|
名形 |
a |
男 |
依(属) |
聖なる |
|
|
|
|
sāvakassa |
śru |
名 |
a |
男 |
単 |
属 |
声聞、弟子 |
|
|
|
|
a |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
(否定の接頭辞) |
|
|
|
|
para |
|
形 |
代的 |
‐ |
持 |
他の |
|
|
|
|
paccayā |
prati-i |
名 |
a |
男 |
単 |
奪 |
縁、資具(奪格で「縁りて、ゆえに」) |
|
|
|
|
ñāṇam |
jñā |
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
智、智慧 |
|
|
|
|
eva |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
まさに、のみ、じつに |
|
|
|
|
ettha |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ここに |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti – |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
しかして比丘たちよ、聞をそなえた聖者の弟子には、他に依存せず、これに関する智が存在します。 |
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|
メモ |
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|
|
|
|
・諸訳に従ってaparappaccayāを上記のようにしたが、これでよいのかどうか。 |
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|
49-6. |
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|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘imasmiṃ sati idaṃ hoti, imassuppādā idaṃ uppajjati. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘imasmiṃ |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
処絶 |
これ |
|
|
|
|
sati idaṃ hoti, imassuppādā idaṃ uppajjati. (49-3.) |
|
|
|
|
idaṃ |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
主 |
これ |
|
|
|
|
imassa |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
属 |
これ |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
『これがあるときこれがある。これの生起からこれが生ずる。 |
|
|
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|
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|
49-7. |
|
|
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|
|
|
|
|
|
|
(Avijjāya sati saṅkhārā honti; saṅkhāresu sati viññāṇaṃ hoti;)
[( ) etthakesu pāṭhā kesuci potthakesu na dissantīti sī. pī. potthakesu
dassitā. tathā sati anantarasuttaṭīkāya sameti] viññāṇe sati nāmarūpaṃ hoti; |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
viññāṇe |
vi-jñā |
名 |
a |
中 |
単 |
処絶 |
識 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
中 |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
nāmarūpaṃ |
|
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
名色 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti; |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
〈識〉があるとき〈名色〉があり、 |
|
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49-8. |
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|
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|
|
|
|
nāmarūpe sati saḷāyatanaṃ hoti; |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
nāmarūpe |
|
名 |
a |
中 |
単 |
処絶 |
名色 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
中 |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
saḷāyatanaṃ |
ā-yam |
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
六処、六入 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti; |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
〈名色〉があるとき〈六処〉があり、 |
|
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49-9. |
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|
|
|
|
|
|
|
saḷāyatane sati phasso hoti; |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
saḷāyatane |
ā-yam |
名 |
a |
中 |
単 |
処絶 |
六処、六入 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
中 |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
phasso |
spṛś |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
触、接触 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti; |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
〈六処〉があるとき〈触〉があり、 |
|
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|
49-10. |
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|
|
|
|
|
|
|
|
|
phasse sati vedanā hoti; |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
phasse |
spṛś |
名 |
a |
男 |
単 |
処絶 |
触、接触 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
男 |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
vedanā |
vid |
名 |
ā |
女 |
単 |
主 |
受、感受、苦痛 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti; |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
〈触〉があるとき〈受〉があり、 |
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49-11. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vedanāya sati taṇhā hoti; |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
vedanāya |
vid |
名 |
ā |
女 |
単 |
処絶 |
受、感受、苦痛 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
女(男中) |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
taṇhā |
|
名 |
ā |
女 |
単 |
主 |
渇愛、愛 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti; |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
訳文 |
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|
〈受〉があるとき〈渇愛〉があり、 |
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49-12. |
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|
taṇhāya sati upādānaṃ hoti; |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
taṇhāya |
|
名 |
ā |
女 |
単 |
処絶 |
渇愛、愛 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
女(男中) |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
upādānaṃ |
upa-ā-dā |
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
取、取着、執着 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti; |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
訳文 |
|
|
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|
〈渇愛〉があるとき〈取〉があり、 |
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49-13. |
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|
upādāne sati bhavo hoti; |
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|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
upādāne |
upa-ā-dā |
名 |
a |
中 |
単 |
処絶 |
取、取着、執着 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
中 |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
bhavo |
bhū |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
有、存在、生存、幸福、繁栄 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti; |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
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訳文 |
|
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|
〈取〉があるとき〈有〉があり、 |
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49-14. |
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bhave sati jāti hoti; |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
bhave |
bhū |
名 |
a |
男 |
単 |
処絶 |
有、存在 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
男 |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
jāti |
jan |
名 |
i |
女 |
単 |
主 |
生、誕生、生まれ、種類 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hoti; |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
訳文 |
|
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|
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|
〈有〉があるとき〈生〉があり、 |
|
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|
49-15. |
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|
|
|
jātiyā sati jarāmaraṇaṃ hotī’ti. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
jātiyā |
jan |
名 |
i |
女 |
単 |
処絶 |
生、誕生、生まれ、種類 |
|
|
|
|
sati |
as |
現分 |
ant |
女(男中) |
単 |
処絶 |
ある、なる |
|
|
|
|
jarāmaraṇaṃ |
jṝ, mṛ |
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
老死 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
hotī’ |
bhū |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる、存在する |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
ti. |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
〈生〉があるとき〈老死〉がある』と。 |
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49-16. |
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So evaṃ pajānāti – |
|
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|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
So |
|
代 |
代的 |
男 |
単 |
主 |
それ、彼 |
|
|
|
|
evaṃ |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
このように、かくの如き |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
pajānāti – |
pra-jñā |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
知る、了知する |
|
|
|
訳文 |
|
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|
|
彼はこのように了知します。 |
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49-17. |
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|
|
‘evamayaṃ loko samudayatī’’’ti. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘evam |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
このように、かくの如き |
|
|
|
|
ayaṃ |
|
代 |
代的 |
男 |
単 |
主 |
これ |
|
|
|
|
loko |
|
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
世界、世間 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
samudayatī’’’ |
saṃ-ud-i |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
生起する、集起する |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
ti. |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
『このように、この世間は生起する』と。 |
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49-18. |
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|
|
‘‘Na, bhikkhave, sutavato ariyasāvakassa evaṃ hoti – |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Na, bhikkhave,
sutavato ariyasāvakassa evaṃ hoti – (49-2.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
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|
|
|
|
比丘たちよ、聞をそなえた聖者の弟子には、このような〔思いが〕存在しません。 |
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|
49-19. |
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|
|
|
|
‘kiṃ nu kho kismiṃ asati kiṃ na hoti, kissa nirodhā kiṃ
nirujjhati? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘kiṃ nu kho kismiṃ asati kiṃ na hoti, kissa nirodhā kiṃ (49-3.) |
|
|
|
|
a |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
(否定の接頭辞) |
|
|
|
|
na |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ない |
|
|
|
|
nirodhā |
ni-rudh 受 |
名 |
a |
男 |
単 |
奪 |
滅、滅尽 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
nirujjhati? |
ni-rudh 受 |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
滅する、滅ぶ |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
『いったい、何がないとき何がないのか。何の滅尽から何が滅するのか。 |
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49-20. |
|
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|
(Kismiṃ asati saṅkhārā na honti, kismiṃ asati viññāṇaṃ na
hoti,) [( ) etthantare pāṭhāpi tattha tatheva dassitā] kismiṃ asati nāmarūpaṃ
na hoti, kismiṃ asati saḷāyatanaṃ na hoti, kismiṃ asati phasso na hoti,
kismiṃ asati vedanā na hoti, kismiṃ asati taṇhā na hoti, kismiṃ asati
upādānaṃ na hoti, kismiṃ asati bhavo na hoti, kismiṃ asati jāti na hoti,
kismiṃ asati jarāmaraṇaṃ na hotī’’’ti? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
kismiṃ asati nāmarūpaṃ
na hoti, kismiṃ asati saḷāyatanaṃ na hoti, kismiṃ asati phasso na hoti,
kismiṃ asati vedanā na hoti, kismiṃ asati taṇhā na hoti, kismiṃ asati
upādānaṃ na hoti, kismiṃ asati bhavo na hoti, kismiṃ asati jāti na hoti,
kismiṃ asati jarāmaraṇaṃ na hotī’’’ti? (49-4, 19.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
何がないとき〈名色〉がないのか。何がないとき〈六処〉がないのか。何がないとき〈触〉がないのか。何がないとき〈受〉がないのか。何がないとき〈渇愛〉がないのか。何がないとき〈取〉がないのか。何がないとき〈有〉がないのか。何がないとき〈生〉がないのか。何がないとき〈老死〉がないのか』と |
|
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|
49-21. |
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|
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|
|
|
|
|
‘‘Atha kho, bhikkhave, sutavato ariyasāvakassa aparappaccayā
ñāṇamevettha hoti – |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Atha kho, bhikkhave,
sutavato ariyasāvakassa aparappaccayā ñāṇamevettha hoti – (49-5.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
しかして比丘たちよ、聞をそなえた聖者の弟子には、他に依存せず、これに関する智が存在します。 |
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49-22. |
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|
|
|
‘imasmiṃ asati idaṃ na hoti, imassa nirodhā idaṃ
nirujjhati. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘imasmiṃ asati idaṃ na
hoti, imassa nirodhā idaṃ nirujjhati. (49-6, 19.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
『これがないときこれがない。これの滅尽からこれが滅する。 |
|
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49-23. |
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|
|
|
|
|
|
(Avijjāya asati saṅkhārā na honti; saṅkhāresu asati viññāṇaṃ na
hoti;) [( ) etthantare pāṭhāpi tattha tatheva dassitā] viññāṇe asati
nāmarūpaṃ na hoti; |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
viññāṇe asati
nāmarūpaṃ na hoti; (49-7, 19.) |
|
|
|
訳文 |
|
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|
|
|
|
〈識〉がないとき〈名色〉がなく、 |
|
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49-24. |
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|
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|
|
|
nāmarūpe asati saḷāyatanaṃ na hoti…pe… |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
nāmarūpe asati
saḷāyatanaṃ na hoti…pe… (49-8, 19.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
〈名色〉がないとき〈六処〉がなく…… |
|
|
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49-25. |
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|
|
bhavo na hoti… |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
bhavo na hoti… (49-13,
19.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
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|
|
〈有〉がなく…… |
|
|
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49-26. |
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|
|
jāti na hoti… |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
jāti na hoti… (49-14,
19.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
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|
|
〈生〉がなく…… |
|
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49-27. |
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|
|
|
jātiyā asati jarāmaraṇaṃ na hotī’ti. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
jātiyā asati
jarāmaraṇaṃ na hotī’ti. (49-15, 19.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
〈生〉がないとき〈老死〉がない』と。 |
|
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49-28. |
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|
|
So evaṃ pajānāti – |
|
|
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|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
So evaṃ pajānāti –
(49-16.) |
|
|
|
訳文 |
|
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|
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|
|
|
彼はこのように了知します。 |
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|
49-29. |
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|
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|
|
|
|
|
|
‘evamayaṃ loko nirujjhatī’’’ti. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘evamayaṃ loko
nirujjhatī’’’ti. (49-17, 19.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
『このように、この世間は滅尽する』と。 |
|
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49-30. |
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‘‘Yato kho, bhikkhave, ariyasāvako evaṃ lokassa samudayañca
atthaṅgamañca yathābhūtaṃ pajānāti, ayaṃ vuccati, bhikkhave, ariyasāvako
diṭṭhisampanno itipi…pe… |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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‘‘Yato |
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不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
そこから、〜なるが故に、何となれば(yaの奪格) |
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kho, |
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不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
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bhikkhave, |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
複 |
呼 |
比丘 |
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|
ariya |
|
名形 |
a |
男 |
依(属) |
聖なる |
|
|
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sāvako |
śru |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
声聞、弟子 |
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|
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|
evaṃ |
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不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
このように、かくの如き |
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lokassa |
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名 |
a |
男 |
単 |
属 |
世、世界、世間 |
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samudayañ |
saṃ-ud-i |
名 |
a |
男 |
単 |
対 |
集、生起、原因 |
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ca |
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不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
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atthaṅgamañ |
gam |
名 |
a |
男 |
単 |
対 |
没、滅没 |
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|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
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yathābhūtaṃ |
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形 |
a |
中 |
単 |
副対 |
如実に |
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述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
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pajānāti, |
pra-jñā |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
知る、了知する |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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ayaṃ |
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代 |
代的 |
男 |
単 |
主 |
これ |
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述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
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vuccati, |
vac 受 |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
いわれる |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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bhikkhave, |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
複 |
呼 |
比丘 |
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|
ariya |
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名形 |
a |
男 |
依(属) |
聖なる |
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sāvako |
śru |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
声聞、弟子 |
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diṭṭhi |
dṛś |
名 |
i |
女 |
依(具) |
見、見解、意見 |
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sampanno |
saṃ-pad |
過分 |
a |
男 |
単 |
主 |
具足した、成就した |
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iti |
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不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
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|
pi…pe… |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
〜もまた、けれども、たとえ |
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訳文 |
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|
比丘たちよ、聖者の弟子はこのように世間の生起と滅没を了知します。それゆえ比丘たちよ、この聖者の弟子は『見を具足した者』とも…… |
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メモ |
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・省略部分は『相応部』12-27「縁経」を参照のこと。 |
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49-31. |
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amatadvāraṃ āhacca tiṭṭhati itipī’’ti. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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amata |
a-mṛ |
名過分 |
a |
中 |
依(属) |
不死 |
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dvāraṃ |
|
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
門 |
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述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
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āhacca |
ā-han |
動 |
連 |
‐ |
‐ |
‐ |
打って、破って |
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tiṭṭhati |
sthā |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
住立する、立つ |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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|
|
iti |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
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|
pī’’ |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
〜もまた、けれども、たとえ |
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|
ti. |
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不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
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訳文 |
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……『不死の門を打って住立する』ともいわれるのです」 |
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Navamaṃ. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Navamaṃ. |
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形 |
a |
中 |
単 |
主 |
第九の |
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訳文 |
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〔「居士品」〕第九〔経〕。 |
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