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458-1. |
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|
458. ‘‘Kati panāvuso, paccayā adukkhamasukhāya cetovimuttiyā
samāpattiyā’’ti? |
|
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|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Kati |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
いくら、どれだけの |
|
|
|
|
pana |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
また、しかし、しからば、しかも、しかるに、さて |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
paccayā |
prati-i |
名 |
a |
男 |
複 |
主 |
縁、資具 |
|
|
|
|
adukkhamasukhāya |
|
形 |
a |
女 |
単 |
与 |
不苦不楽の |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimuttiyā |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
与 |
解脱 |
|
|
|
|
samāpattiyā’’ |
saṃ-ā-pad |
名 |
i |
女 |
単 |
与 |
定、等至、入定 |
|
|
|
|
ti? |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
「しからば友よ、不苦不楽なる心解脱への入定のためには、どれだけの縁があるのでしょうか」 |
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458-2. |
|
|
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|
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|
|
‘‘Cattāro kho, āvuso, paccayā adukkhamasukhāya cetovimuttiyā
samāpattiyā. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Cattāro |
|
数 |
特 |
男 |
複 |
主 |
四 |
|
|
|
|
kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
āvuso, paccayā adukkhamasukhāya cetovimuttiyā samāpattiyā.
(458-1.) |
|
|
|
訳文 |
|
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|
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|
|
|
|
|
|
「友よ、不苦不楽なる心解脱への入定のためには、四つの縁があります。 |
|
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458-3. |
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|
Idhāvuso, bhikkhu sukhassa ca pahānā dukkhassa ca pahānā
pubbeva somanassadomanassānaṃ atthaṅgamā adukkhamasukhaṃ
upekkhāsatipārisuddhiṃ catutthaṃ jhānaṃ upasampajja viharati. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Idha |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ここに、この世で、いま、さて |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
bhikkhu |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
単 |
主 |
比丘 |
|
|
|
|
sukhassa |
|
名形 |
a |
中 |
単 |
属 |
楽、楽の |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
pahānā |
pra-hā |
名 |
a |
中 |
単 |
奪 |
捨、断、捨断、捨離 |
|
|
|
|
dukkhassa |
|
名形 |
a |
中 |
単 |
属 |
苦、苦の |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
pahānā |
pra-hā |
名 |
a |
中 |
単 |
奪 |
捨、断、捨断、捨離 |
|
|
|
|
pubbe |
|
形 |
代的 |
中 |
単 |
処 |
先の、前の、昔の |
|
|
|
|
eva |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
まさに、のみ、じつに |
|
|
|
|
somanassa |
su-man |
名 |
a |
中 |
相 |
喜、喜悦 |
|
|
|
|
domanassānaṃ |
dur-man |
名 |
a |
中 |
複 |
属 |
憂、憂悩 |
|
|
|
|
atthaṅgamā |
gam |
名 |
a |
男 |
単 |
奪 |
没、滅没 |
|
|
|
|
adukkha |
|
形 |
a |
‐ |
相 |
不苦の |
|
|
|
|
asukhaṃ |
|
形 |
a |
中 |
単 |
対 |
不楽の |
|
|
|
|
upekkhā |
upa-īkṣ |
名 |
ā |
女 |
依(具) |
捨 |
|
|
|
|
sati |
smṛ |
名 |
i |
女 |
有(属) |
念、憶念、記憶、正念 |
|
|
|
|
pārisuddhiṃ |
pari-śudh 受 |
名 |
i |
女→中 |
単 |
対 |
遍浄、清浄 |
|
|
|
|
catutthaṃ |
|
形 |
a |
中 |
単 |
対 |
第四 |
|
|
|
|
jhānaṃ |
dhyai |
名 |
a |
中 |
単 |
対 |
禅 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
upasampajja |
upa-saṃ-pad |
動 |
連 |
‐ |
‐ |
‐ |
到達する、成就する、具足する |
|
|
|
|
viharati. |
vi-hṛ |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
住する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、ここに比丘は、楽の捨断ゆえ、また苦の捨断ゆえ、じつにすでに喜と憂が没しているゆえ、不苦不楽であり、捨によって念が清浄である第四禅に達して住します。 |
|
|
|
メモ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
・第四禅しか挙げられていないが、そこに至るまでの第三禅までをふくめて「四つ」といわれているのであろうか。あるいは楽、苦、喜、憂の四つの不在をいったものか。 |
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|
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|
|
458-4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ime kho, āvuso, cattāro paccayā adukkhamasukhāya cetovimuttiyā
samāpattiyā’’ti. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Ime |
|
代 |
代的 |
男 |
複 |
主 |
これら |
|
|
|
|
kho, āvuso, cattāro paccayā adukkhamasukhāya cetovimuttiyā
samāpattiyā’’ti. (458-2.) |
|
|
|
|
ti. |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、これらが、不苦不楽なる心解脱への入定のための四つの縁なのです」 |
|
|
|
|
|
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|
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|
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|
|
|
|
|
|
|
|
458-5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Kati panāvuso, paccayā animittāya cetovimuttiyā
samāpattiyā’’ti? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Kati panāvuso, paccayā animittāya cetovimuttiyā samāpattiyā’’ti?(458-1.) |
|
|
|
|
animittāya |
|
形 |
a |
女 |
単 |
与 |
無相の |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
「しからば友よ、無相なる心解脱への入定のためには、どれだけの縁があるのでしょうか」 |
|
|
|
メモ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
・無相なる心解脱とは、『註』を見るに滅尽nirodhaのことであるらしい。おそらく前節の想受滅を受けてのものであろう。 |
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|
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|
|
458-6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Dve kho, āvuso, paccayā animittāya cetovimuttiyā samāpattiyā
– |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Dve |
|
数 |
特 |
‐ |
複 |
主 |
二 |
|
|
|
|
kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
āvuso, paccayā animittāya cetovimuttiyā samāpattiyā (458-5.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
「友よ、無相なる心解脱への入定のためには、二つの縁があります。 |
|
|
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|
|
458-7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sabbanimittānañca amanasikāro, animittāya ca dhātuyā
manasikāro. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
sabba |
|
名形 |
代的 |
中 |
持 |
すべて |
|
|
|
|
nimittānañ |
|
名 |
a |
中 |
複 |
与 |
相 |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
amanasikāro, |
a-man,
kṛ |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
不作意 |
|
|
|
|
animittāya |
|
形 |
a |
女 |
単 |
与 |
無相の |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
dhātuyā |
|
名 |
u |
女 |
単 |
与 |
界、要素 |
|
|
|
|
manasikāro. |
man,
kṛ |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
作意、思念、注意 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
すべての相への不作意と、無相なる界への作意です。 |
|
|
|
メモ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
・すべての相とは色など、無相なる界とは涅槃界であると『註』はいう。 |
|
|
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|
|
|
|
|
458-8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ime kho, āvuso, dve paccayā animittāya cetovimuttiyā
samāpattiyā’’ti. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Ime |
|
代 |
代的 |
男 |
複 |
主 |
これら |
|
|
|
|
kho, āvuso, dve paccayā animittāya cetovimuttiyā samāpattiyā’’
(458-6.) |
|
|
|
|
ti. |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、これらが、無相なる心解脱への入定のための二つの縁なのです」 |
|
|
|
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|
|
|
|
|
|
|
458-9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Kati panāvuso, paccayā animittāya cetovimuttiyā ṭhitiyā’’ti? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Kati panāvuso, paccayā (458-1.) |
|
|
|
|
animittāya |
|
形 |
a |
女 |
単 |
属 |
無相の |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimuttiyā |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
属 |
解脱 |
|
|
|
|
ṭhitiyā’’ |
sthā |
名 |
i |
女 |
単 |
与 |
止住、住立 |
|
|
|
|
ti? |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
「しからば友よ、無相なる心解脱の止住のためには、どれだけの縁があるのでしょうか」 |
|
|
|
メモ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
・あるいはanimittāya cetovimuttiyāを与格で取って、「無相なる心解脱への止住」か。 |
|
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|
|
458-10. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Tayo kho, āvuso, paccayā animittāya cetovimuttiyā ṭhitiyā
– |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Tayo |
|
代 |
代的 |
女 |
複 |
主 |
それら、彼女ら |
|
|
|
|
kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
āvuso, paccayā animittāya cetovimuttiyā ṭhitiyā – (458-9.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
「友よ、無相なる心解脱の止住のためには、三つの縁があります。 |
|
|
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|
|
|
|
|
|
|
458-11. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sabbanimittānañca amanasikāro, animittāya ca dhātuyā
manasikāro, pubbe ca abhisaṅkhāro. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
sabbanimittānañca amanasikāro, animittāya ca dhātuyā manasikāro,
(458-7.) |
|
|
|
|
pubbe |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
前に、以前に |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
abhisaṅkhāro. |
abhi-saṃ-kṛ |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
行作、準備 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
すべての相への不作意と、無相なる界への作意、事前の準備です。 |
|
|
|
メモ |
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|
|
|
|
・『註』はpubbe ca abhisaṅkhāro ti addhānaparicchedoと述べている。意味が取りづらいが、滅尽定に入りっぱなしにならないように、あるいはすぐに出てしまわないように、事前に定の時間を定めておくという意味と取ってみた。すなわち「事前の準備とは時間の限定である」。 |
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|
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|
|
458-12. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ime kho, āvuso, tayo paccayā animittāya cetovimuttiyā
ṭhitiyā’’ti. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Ime |
|
代 |
代的 |
男 |
複 |
主 |
これら |
|
|
|
|
kho, āvuso, tayo paccayā animittāya cetovimuttiyā ṭhitiyā’’
(458-10.) |
|
|
|
|
ti. |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、これらが、無相なる心解脱の止住のための三つの縁なのです」 |
|
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|
458-13. |
|
|
|
|
|
|
|
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|
‘‘Kati panāvuso, paccayā animittāya cetovimuttiyā
vuṭṭhānāyā’’ti? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Kati panāvuso, paccayā (458-1.) |
|
|
|
|
animittāya |
|
形 |
a |
女 |
単 |
奪 |
無相の |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimuttiyā |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
奪 |
解脱 |
|
|
|
|
vuṭṭhānāyā’’ |
vi-ud-sthā |
名 |
a |
中 |
単 |
与 |
出定 |
|
|
|
|
ti? |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
「しからば友よ、無相なる心解脱からの出定のためには、どれだけの縁があるのでしょうか」 |
|
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458-14. |
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|
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|
|
|
‘‘Dve kho, āvuso, paccayā animittāya cetovimuttiyā vuṭṭhānāya
– |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Dve |
|
数 |
特 |
‐ |
複 |
主 |
二 |
|
|
|
|
kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
āvuso, paccayā animittāya cetovimuttiyā vuṭṭhānāya – (458-13.) |
|
|
|
訳文 |
|
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|
|
|
|
|
|
「友よ、無相なる心解脱からの出定のためには、二つの縁があります。 |
|
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|
458-15. |
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|
|
|
|
|
|
|
|
|
sabbanimittānañca manasikāro, animittāya ca dhātuyā
amanasikāro. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
sabbanimittānañca manasikāro, animittāya ca dhātuyā amanasikāro.
(458-7.) |
|
|
|
訳文 |
|
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|
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|
|
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|
すべての相への作意と、無相なる界への不作意です。 |
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メモ |
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|
・manasikāroとamanasikāroが逆になったのみ。 |
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458-16. |
|
|
|
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|
|
|
|
Ime kho, āvuso, dve paccayā animittāya cetovimuttiyā
vuṭṭhānāyā’’ti. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Ime |
|
代 |
代的 |
男 |
複 |
主 |
これら |
|
|
|
|
kho, āvuso, dve paccayā animittāya cetovimuttiyā vuṭṭhānāyā’’
(458-13.) |
|
|
|
|
ti. |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、これらが、無相なる心解脱からの出定のための二つの縁なのです」 |
|
|
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|
459-1. |
|
|
|
|
|
|
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|
|
459. ‘‘Yā cāyaṃ, āvuso, appamāṇā cetovimutti, yā ca ākiñcaññā
cetovimutti, yā ca suññatā cetovimutti, yā ca animittā cetovimutti – |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Yā |
|
代 |
代的 |
女 |
単 |
主 |
(関係代名詞) |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
ayaṃ, |
|
代 |
代的 |
女 |
単 |
主 |
これ |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
appamāṇā |
|
名形 |
a |
女 |
単 |
主 |
無量の |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimutti, |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
主 |
解脱 |
|
|
|
|
yā |
|
代 |
代的 |
女 |
単 |
主 |
(関係代名詞) |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
ākiñcaññā |
|
名 |
a |
中→女 |
単 |
主 |
無所有 |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimutti, |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
主 |
解脱 |
|
|
|
|
yā |
|
代 |
代的 |
女 |
単 |
主 |
(関係代名詞) |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
suññatā |
|
名 |
ā |
女 |
単 |
主 |
空性 |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimutti, |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
主 |
解脱 |
|
|
|
|
yā |
|
代 |
代的 |
女 |
単 |
主 |
(関係代名詞) |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
animittā |
|
形 |
a |
女 |
単 |
主 |
無相の |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimutti – |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
主 |
解脱 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
「友よ、およそ、かの無量の心解脱、無所有の心解脱、空性の心解脱、無相の心解脱がありますが、 |
|
|
|
|
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|
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|
|
|
|
|
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|
|
|
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|
|
|
|
459-2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ime dhammā nānātthā ceva nānābyañjanā ca udāhu ekatthā
byañjanameva nāna’’nti? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
ime |
|
代 |
代的 |
男 |
複 |
主 |
これら |
|
|
|
|
dhammā |
dhṛ |
名 |
a |
男中 |
複 |
主 |
法 |
|
|
|
|
nānā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
種々の |
|
|
|
|
atthā |
|
名 |
a |
男中 |
複 |
主 |
義、意味 |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
eva |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
まさに、のみ、じつに |
|
|
|
|
nānā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
種々の |
|
|
|
|
byañjanā |
vi-añj |
名 |
a |
中→男 |
複 |
主 |
特相、字句 |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
udāhu |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは、または、然らざれば |
|
|
|
|
eka |
|
数 |
代的 |
‐ |
有(帯) |
一、とある |
|
|
|
|
atthā |
|
名 |
a |
男中 |
複 |
主 |
義、意味 |
|
|
|
|
byañjanam |
vi-añj |
名 |
a |
中 |
単 |
対 |
特相、字句 |
|
|
|
|
eva |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
まさに、のみ、じつに |
|
|
|
|
nāna’’n |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
種々の |
|
|
|
|
ti? |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
これらの諸法は、種々の意味ある〔ゆえ〕種々名称があるものなのでしょうか。それとも、意味は一つであり名称だけが種々なのでしょうか。 |
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メモ |
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|
|
|
・byañjanaは「字句」の意味より転じて「名称」と意訳した。 |
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|
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|
|
459-3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Yā cāyaṃ, āvuso, appamāṇā cetovimutti, yā ca ākiñcaññā
cetovimutti, yā ca suññatā cetovimutti, yā ca animittā cetovimutti – |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Yā cāyaṃ, āvuso,
appamāṇā cetovimutti, yā ca ākiñcaññā cetovimutti, yā ca suññatā cetovimutti,
yā ca animittā cetovimutti – (459-1.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
「友よ、およそ、かの無量の心解脱、無所有の心解脱、空性の心解脱、無相の心解脱がありますが、 |
|
|
|
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|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
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|
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|
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|
|
|
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|
|
|
|
|
|
|
459-4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
atthi kho, āvuso, pariyāyo yaṃ pariyāyaṃ āgamma ime dhammā
nānātthā ceva nānābyañjanā ca; |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
atthi |
as |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある、なる |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
pariyāyo |
pari-i |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
法門、理由、方便 |
|
|
|
|
yaṃ |
|
名 |
a |
男 |
単 |
対 |
(関係代名詞) |
|
|
|
|
pariyāyaṃ |
pari-i |
名 |
a |
男 |
単 |
対 |
法門、理由、方便 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
āgamma |
ā-gam |
動 |
連 |
‐ |
‐ |
‐ |
よって |
|
|
|
|
ime dhammā nānātthā
ceva nānābyañjanā ca; (459-2.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、その理由によって、これらの諸法が種々の意味ある〔ゆえ〕種々の名称あるものと〔見なせるように〕なるような理由があります。 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
459-5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
atthi ca kho, āvuso, pariyāyo yaṃ pariyāyaṃ āgamma ime dhammā
ekatthā, byañjanameva nānaṃ’’. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
atthi ca kho, āvuso, pariyāyo yaṃ
pariyāyaṃ āgamma (459-4.) |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
ime dhammā ekatthā,
byañjanameva nānaṃ’’. (459-2.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
また友よ、その理由によって、これらの諸法が意味は一つであって名称だけが種々のものと〔見なせるように〕なるような理由があります。 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
459-6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Katamo cāvuso, pariyāyo yaṃ pariyāyaṃ āgamma ime dhammā
nānātthā ceva nānābyañjanā ca’’? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Katamo |
|
形 |
代的 |
男 |
単 |
主 |
いずれの、どちらの |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
āvuso, pariyāyo yaṃ
pariyāyaṃ āgamma ime dhammā nānātthā ceva nānābyañjanā ca’’? (459-4.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
では友よ、何が、その理由によって、これらの諸法が種々の意味ある〔ゆえ〕種々の名称あるものと〔見なせるように〕なるような理由なのでしょうか。 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
459-7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Idhāvuso, bhikkhu mettāsahagatena cetasā ekaṃ disaṃ pharitvā
viharati, tathā dutiyaṃ, tathā tatiyaṃ, tathā catutthaṃ. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Idha |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ここに、この世で、いま、さて |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
bhikkhu |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
単 |
主 |
比丘 |
|
|
|
|
mettā |
|
名 |
ā |
女 |
依(具) |
慈 |
|
|
|
|
sahagatena |
saha-gam |
形 |
a |
中 |
単 |
具 |
倶行の、倶なる |
|
|
|
|
cetasā |
cit |
名 |
as |
中 |
単 |
具 |
心、心想 |
|
|
|
|
ekaṃ |
|
数 |
代的 |
女 |
単 |
対 |
ひとつ、とある |
|
|
|
|
disaṃ |
diś |
名 |
ā |
女 |
単 |
対 |
方向、方角 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
pharitvā |
sphar |
動 |
連 |
‐ |
‐ |
‐ |
ひろがる、遍満する |
|
|
|
|
viharati, |
vi-hṛ |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
住する |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
tathā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
かく、その如く |
|
|
|
|
dutiyaṃ, |
|
名形 |
a |
男→女 |
単 |
対 |
第二 |
|
|
|
|
tathā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
かく、その如く |
|
|
|
|
tatiyaṃ, |
|
数 |
a |
女 |
単 |
対 |
第三 |
|
|
|
|
tathā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
かく、その如く |
|
|
|
|
catutthaṃ. |
|
数 |
a |
女 |
単 |
対 |
第四 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、ここに比丘が、慈をともなう心によって、一つの方角を満たして住します。そのように、第二の〔方角を〕。そのように、第三の〔方角を〕。そのように、第四の〔方角を〕。 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
459-8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iti uddhamadho tiriyaṃ sabbadhi sabbattatāya sabbāvantaṃ lokaṃ
mettāsahagatena cetasā vipulena mahaggatena appamāṇena averena abyābajjhena
pharitvā viharati. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Iti |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
|
uddha |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
上 |
|
|
|
|
madho |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
下 |
|
|
|
|
tiriyaṃ |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
横に、四方に |
|
|
|
|
sabbadhi |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
一切処に、あらゆる場合に、あらゆる点で |
|
|
|
|
sabbattatāya |
|
名 |
ā |
女 |
単 |
副具 |
一切処性、遍通(副具で「全体として」「全体に」) |
|
|
|
|
sabbāvantaṃ |
|
形 |
ant |
男 |
単 |
対 |
一切の、全部 |
|
|
|
|
lokaṃ |
|
名 |
a |
男 |
単 |
対 |
界、世界、世間 |
|
|
|
|
mettā |
|
名 |
ā |
女 |
依(具) |
慈 |
|
|
|
|
sahagatena |
saha-gam |
形 |
a |
中 |
単 |
具 |
倶行の、倶なる |
|
|
|
|
cetasā |
cit |
名 |
as |
中 |
単 |
具 |
心、心想 |
|
|
|
|
vipulena |
|
形 |
a |
中 |
単 |
具 |
広大 |
|
|
|
|
mahaggatena |
|
形 |
a |
中 |
単 |
具 |
大きい、広大な、上二界の |
|
|
|
|
appamāṇena |
|
名形 |
a |
中 |
単 |
具 |
無量の |
|
|
|
|
averena |
|
形 |
a |
中 |
単 |
具 |
怨なき、無怨の |
|
|
|
|
abyābajjhena |
a-vi-ā-bādh |
形 |
a |
中 |
単 |
具 |
悩害なき |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
pharitvā |
sphar |
動 |
連 |
‐ |
‐ |
‐ |
ひろがる、遍満する |
|
|
|
|
viharati. |
vi-hṛ |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
住する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
かく、上を、下を、四維を、一切処を、あまねく全世界を、広大で、大きな、無量の、怨なき、害意なき、慈をともなう心によって、満たして住します。 |
|
|
|
|
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459-9. |
|
|
|
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|
|
|
|
|
Karuṇāsahagatena cetasā…pe… |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Karuṇā |
|
名 |
ā |
女 |
依(具) |
悲 |
|
|
|
|
sahagatena |
saha-gam |
形 |
a |
中 |
単 |
具 |
倶行の、倶なる |
|
|
|
|
cetasā |
cit |
名 |
as |
中 |
単 |
具 |
心、心想 |
|
|
|
|
…pe… |
|
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
(略) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
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|
|
|
悲をともなう心によって…… |
|
|
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|
459-10. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muditāsahagatena cetasā… |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
muditā |
mud |
名 |
ā |
女 |
依(具) |
喜 |
|
|
|
|
sahagatena |
saha-gam |
形 |
a |
中 |
単 |
具 |
倶行の、倶なる |
|
|
|
|
cetasā… |
cit |
名 |
as |
中 |
単 |
具 |
心、心想 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
喜をともなう心によって…… |
|
|
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|
459-11. |
|
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|
|
|
|
|
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|
|
upekkhāsahagatena cetasā ekaṃ disaṃ pharitvā viharati, tathā
dutiyaṃ, tathā tatiyaṃ, tathā catutthaṃ. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
upekkhā |
upa-īkṣ |
名 |
ā |
女 |
依(具) |
捨 |
|
|
|
|
sahagatena cetasā
ekaṃ disaṃ pharitvā viharati, tathā dutiyaṃ, tathā tatiyaṃ, tathā catutthaṃ.
(459-7.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
捨をともなう心によって、一つの方角を満たして住します。そのように、第二の〔方角を〕。そのように、第三の〔方角を〕。そのように、第四の〔方角を〕。 |
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|
|
459-12. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iti uddhamadho tiriyaṃ sabbadhi sabbattatāya sabbāvantaṃ lokaṃ
upekkhāsahagatena cetasā vipulena mahaggatena appamāṇena averena abyābajjhena
pharitvā viharati. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Iti uddhamadho
tiriyaṃ sabbadhi sabbattatāya sabbāvantaṃ lokaṃ upekkhāsahagatena cetasā vipulena mahaggatena appamāṇena averena
abyābajjhena pharitvā viharati. (459-7.) |
|
|
|
|
upekkhā |
upa-īkṣ |
名 |
ā |
女 |
依(具) |
捨 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
かく、上を、下を、四維を、一切処を、あまねく全世界を、広大で、大きな、無量の、怨なき、害意なき、捨をともなう心によって、満たして住します。 |
|
|
|
|
|
|
|
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|
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|
|
459-13. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ayaṃ vuccatāvuso, appamāṇā cetovimutti’’. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Ayaṃ |
|
代 |
代的 |
女 |
単 |
主 |
これ |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
vuccati |
vac 受 |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
言われる |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
appamāṇā |
|
名形 |
a |
女 |
単 |
主 |
無量の |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimutti’’. |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
主 |
解脱 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、これが無量の心解脱と呼ばれます。 |
|
|
|
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|
|
|
459-14. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Katamā cāvuso, ākiñcaññā cetovimutti’’? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Katamā |
|
形 |
代的 |
女 |
単 |
主 |
いずれの、どちらの |
|
|
|
|
ca |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、また、そして、しかし |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
ākiñcaññā |
|
名 |
a |
中→女 |
単 |
主 |
無所有 |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimutti’’? |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
主 |
解脱 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
では友よ、何が無所有の心解脱なのでしょうか。 |
|
|
|
|
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|
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|
|
459-15. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Idhāvuso, bhikkhu sabbaso viññāṇañcāyatanaṃ samatikkamma
natthi kiñcīti ākiñcaññāyatanaṃ upasampajja viharati. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Idha |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ここに、この世で、いま、さて |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
bhikkhu |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
単 |
主 |
比丘 |
|
|
|
|
sabbaso |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あまねく、まったく(単数奪格) |
|
|
|
|
viññāṇañca |
vi-jñā |
形 |
a |
‐ |
持 |
識無辺 |
|
|
|
|
āyatanaṃ |
ā-yam |
名 |
a |
中 |
単 |
対 |
処、入 →識無辺処 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
samatikkamma |
saṃ-ati-kram |
動 |
連 |
‐ |
‐ |
‐ |
超える、越度する |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
na |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ない |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
atthi |
as |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
ある |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
kiñcī |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
主 |
何 |
|
|
|
|
ti |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
|
ākiñcañña |
|
名 |
a |
中 |
持 |
無所有 |
|
|
|
|
āyatanaṃ |
ā-yam |
名 |
a |
中 |
単 |
対 |
処、入 →無所有処 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
upasampajja |
upa-saṃ-pad |
動 |
連 |
‐ |
‐ |
‐ |
到達する、成就する、具足する |
|
|
|
|
viharati. |
vi-hṛ |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
住する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、ここに比丘が、あまねく識無辺処を超えて『何も存在しない』と、無所有処に達して住します。 |
|
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|
|
|
|
|
|
459-16. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ayaṃ vuccatāvuso, ākiñcaññā cetovimutti’’. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Ayaṃ vuccatāvuso, ākiñcaññā cetovimutti’’. (459-13.) |
|
|
|
|
ākiñcaññā |
|
名 |
a |
中→女 |
単 |
主 |
無所有 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、これが無所有の心解脱と呼ばれます。 |
|
|
|
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|
|
459-17. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Katamā cāvuso, suññatā cetovimutti’’? |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Katamā cāvuso, suññatā cetovimutti’’? (459-14.) |
|
|
|
|
suññatā |
|
名 |
ā |
女 |
単 |
主 |
空性 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
では友よ、何が空性の心解脱なのでしょうか。 |
|
|
|
|
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|
|
459-18. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘‘Idhāvuso, bhikkhu araññagato vā rukkhamūlagato vā
suññāgāragato vā iti paṭisañcikkhati – |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Idha |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ここに、この世で、いま、さて |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
bhikkhu |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
単 |
主 |
比丘 |
|
|
|
|
arañña |
|
名 |
a |
男 |
依(対) |
林野、空閑処 |
|
|
|
|
gato |
gam |
過分 |
a |
男 |
単 |
主 |
行った |
|
|
|
|
vā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
rukkha |
|
名 |
a |
男 |
依(属) |
樹木 |
|
|
|
|
mūla |
|
名 |
a |
中 |
依(対) |
根、根本 |
|
|
|
|
gato |
gam |
過分 |
a |
男 |
単 |
主 |
行った |
|
|
|
|
vā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
suñña |
|
名形 |
a |
中 |
持 |
空の、空 |
|
|
|
|
agāra |
|
名 |
a |
中 |
依(対) |
家 |
|
|
|
|
gato |
gam |
過分 |
a |
男 |
単 |
主 |
行った |
|
|
|
|
vā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
iti |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
paṭisañcikkhati
– |
prati-saṃ-khyā 強 |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
精察する、深慮する |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、ここに比丘が、林野へ行き、樹の根へ行き、あるいは空き家へ行って、このように深慮します。 |
|
|
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|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
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|
|
|
|
|
|
|
|
|
459-19. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘suññamidaṃ attena vā attaniyena vā’ti. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘suññam |
|
名形 |
a |
中 |
単 |
主 |
空 |
|
|
|
|
idaṃ |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
主 |
これ |
|
|
|
|
attena |
|
名 |
an |
男 |
単 |
具 |
自己、我 |
|
|
|
|
vā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
attaniyena |
|
形 |
a |
男 |
単 |
具 |
我所、我に属する |
|
|
|
|
vā’ |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
あるいは |
|
|
|
|
ti. |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
『これは、我としても我所としても空である』と。 |
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459-20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ayaṃ vuccatāvuso, suññatā cetovimutti’’. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Ayaṃ vuccatāvuso, suññatā cetovimutti’’. (459-13.) |
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suññatā |
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名 |
ā |
女 |
単 |
主 |
空性 |
|
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訳文 |
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|
友よ、これが空性の心解脱と呼ばれます。 |
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459-21. |
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|
‘‘Katamā cāvuso, animittā cetovimutti’’? |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Katamā cāvuso, animittā cetovimutti’’? (459-14.) |
|
|
|
|
animittā |
|
形 |
a |
女 |
単 |
主 |
無相の |
|
|
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訳文 |
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|
では友よ、何が無相の心解脱なのでしょうか。 |
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459-22. |
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‘‘Idhāvuso, bhikkhu sabbanimittānaṃ amanasikārā animittaṃ
cetosamādhiṃ upasampajja viharati. |
|
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|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Idha |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
ここに、この世で、いま、さて |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
bhikkhu |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
単 |
主 |
比丘 |
|
|
|
|
sabba |
|
名形 |
代的 |
中 |
持 |
すべて |
|
|
|
|
nimittānaṃ |
|
名 |
a |
中 |
複 |
与 |
相 |
|
|
|
|
amanasikārā |
a-man,
kṛ |
名 |
a |
男 |
単 |
奪 |
不作意 |
|
|
|
|
animittaṃ |
|
形 |
a |
男 |
単 |
対 |
無相の |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
samādhiṃ |
saṃ-ā-dhā |
名 |
i |
男 |
単 |
対 |
定、三昧、精神統一 |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
upasampajja |
upa-saṃ-pad |
動 |
連 |
‐ |
‐ |
‐ |
到達する、成就する、具足する |
|
|
|
|
viharati. |
vi-hṛ |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
住する |
|
|
|
訳文 |
|
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|
友よ、ここに比丘が、すべての相の不作意から、無相なる心の定に達して住します。 |
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459-23. |
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|
Ayaṃ vuccatāvuso, animittā cetovimutti. |
|
|
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Ayaṃ vuccatāvuso, animittā cetovimutti. (459-13.) |
|
|
|
|
animittā |
|
形 |
a |
女 |
単 |
主 |
無相の |
|
|
|
訳文 |
|
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|
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|
友よ、これが無相の心解脱と呼ばれます。 |
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459-24. |
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|
Ayaṃ kho, āvuso, pariyāyo yaṃ pariyāyaṃ āgamma ime dhammā
nānātthā ceva nānābyañjanā ca’’. |
|
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Ayaṃ |
|
代 |
代的 |
男 |
単 |
主 |
これ |
|
|
|
|
kho, āvuso, pariyāyo
yaṃ pariyāyaṃ āgamma ime dhammā nānātthā ceva nānābyañjanā ca’’. (459-4.) |
|
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訳文 |
|
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|
|
友よ、これが、その理由によって、これらの諸法が種々の意味ある〔ゆえ〕種々の名称あるものと〔見なせるように〕なるような理由なのです。 |
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459-25. |
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|
‘‘Katamo cāvuso, pariyāyo yaṃ pariyāyaṃ āgamma ime dhammā
ekatthā byañjanameva nānaṃ’’? |
|
|
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|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Katamo |
|
形 |
代的 |
男 |
単 |
主 |
いずれの、どちらの |
|
|
|
|
cāvuso, pariyāyo yaṃ
pariyāyaṃ āgamma ime dhammā ekatthā byañjanameva nānaṃ’’? (459-5.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
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|
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|
|
|
では友よ、何が、その理由によって、これらの諸法が意味は一つであって名称だけが種々のものと〔見なせるように〕なるような理由なのでしょうか。 |
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459-26. |
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|
‘‘Rāgo kho, āvuso, pamāṇakaraṇo, doso pamāṇakaraṇo, moho
pamāṇakaraṇo. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
‘‘Rāgo |
raj |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
貪、貪欲、染 |
|
|
|
|
kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
pamāṇa |
pra-mā |
名 |
a |
中 |
有(属) |
量、分量 |
|
|
|
|
karaṇo, |
kṛ |
名 |
a |
中→男 |
単 |
主 |
所作、遂行 |
|
|
|
|
doso |
|
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
瞋恚 |
|
|
|
|
pamāṇa |
pra-mā |
名 |
a |
中 |
有(属) |
量、分量 |
|
|
|
|
karaṇo, |
kṛ |
名 |
a |
中→男 |
単 |
主 |
所作、遂行 |
|
|
|
|
moho |
muh |
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
愚痴 |
|
|
|
|
pamāṇa |
pra-mā |
名 |
a |
中 |
有(属) |
量、分量 |
|
|
|
|
karaṇo. |
kṛ |
名 |
a |
中→男 |
単 |
主 |
所作、遂行 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
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|
|
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|
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|
友よ、貪は量をなすものです。瞋は量をなすものです。痴は量をなすものです。 |
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メモ |
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・無量appamāṇaと対になっているのであろう。以降も無所有、無相に対応した繰り返しが続く。 |
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459-27. |
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|
Te khīṇāsavassa bhikkhuno pahīnā ucchinnamūlā tālāvatthukatā
anabhāvaṃkatā āyatiṃ anuppādadhammā. |
|
|
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|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Te |
|
代 |
代的 |
男 |
複 |
主 |
それら、彼ら |
|
|
|
|
khīṇa |
kṣī 受 |
過分 |
a |
‐ |
有(持) |
尽きた |
|
|
|
|
āsavassa |
ā-sru |
名 |
a |
男 |
単 |
属 |
漏 |
|
|
|
|
bhikkhuno |
bhikṣ |
名 |
u |
男 |
単 |
属 |
比丘 |
|
|
|
|
pahīnā |
pra-hā |
過分 |
a |
男 |
複 |
主 |
捨てられた、断ぜられた |
|
|
|
|
ucchinna |
ud-chid |
過分 |
a |
‐ |
有(持) |
断たれた |
|
|
|
|
mūlā |
|
名 |
a |
男 |
複 |
主 |
根 |
|
|
|
|
tāla |
|
名 |
a |
男 |
有(持) |
ターラ樹、棕櫚 |
|
|
|
|
avatthu |
a-vas |
形 |
u |
‐ |
依(対) |
基礎なき |
|
|
|
|
katā |
kṛ |
過分 |
a |
男 |
複 |
主 |
なされた |
|
|
|
|
anabhāvaṃ |
|
名 |
a |
男 |
単 |
対 |
非有、虚無 |
|
|
|
|
katā |
kṛ |
過分 |
a |
男 |
複 |
主 |
なされた |
|
|
|
|
āyatiṃ |
|
名 |
i |
女 |
単 |
副対 |
未来に |
|
|
|
|
anuppāda |
an-ud-pad |
名 |
a |
男 |
有(属) |
無生 |
|
|
|
|
dhammā. |
dhṛ |
名 |
a |
男中 |
複 |
主 |
法 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
〔しかし〕それらは、漏尽比丘にとっては、捨断され、根を断たれており、基礎なきターラ樹のようになされ、虚ろなものとなされ、将来に生じない性質のものです。 |
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|
459-28. |
|
|
|
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|
|
|
|
|
|
Yāvatā kho, āvuso, appamāṇā cetovimuttiyo, akuppā tāsaṃ
cetovimutti aggamakkhāyati. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Yāvatā |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
〜所のそれだけで、〜である限り |
|
|
|
|
kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
āvuso, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
友よ |
|
|
|
|
appamāṇā |
|
名形 |
a |
女 |
複 |
主 |
無量の |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimuttiyo, |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
複 |
主 |
解脱 |
|
|
|
|
akuppā |
|
形 |
a |
女 |
単 |
主 |
不動の、堅固な |
|
|
|
|
tāsaṃ |
|
代 |
代的 |
女 |
複 |
属 |
それら、彼女ら |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimutti |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
主 |
解脱 |
|
|
|
|
aggam |
|
形 |
a |
中 |
単 |
対 |
最上の |
|
|
|
|
述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
akkhāyati. |
ā-khyā 受 |
動 |
現 |
能 |
単 |
三 |
話される |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
友よ、およそ諸々の無量の心解脱、それらのうち、不動なる心解脱が最上であるといわれます。 |
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|
459-29. |
|
|
|
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|
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|
|
|
Sā kho panākuppā cetovimutti suññā rāgena, suññā dosena, suññā
mohena. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Sā |
|
代 |
代的 |
女 |
単 |
主 |
それ、彼女 |
|
|
|
|
kho |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
|
|
|
|
pana |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
また、しかし、しからば、しかも、しかるに、さて |
|
|
|
|
akuppā |
|
形 |
a |
女 |
単 |
主 |
不動の、堅固な |
|
|
|
|
ceto |
cit |
名 |
as |
中 |
依(属) |
心 |
|
|
|
|
vimutti |
vi-muc 受 |
名 |
i |
女 |
単 |
主 |
解脱 |
|
|
|
|
suññā |
|
名形 |
a |
中→女 |
単 |
主 |
空 |
|
|
|
|
rāgena, |
raj |
名 |
a |
男 |
単 |
具 |
貪、貪欲、染 |
|
|
|
|
suññā |
|
名形 |
a |
中→女 |
単 |
主 |
空 |
|
|
|
|
dosena, |
|
名 |
a |
男 |
単 |
具 |
瞋恚 |
|
|
|
|
suññā |
|
名形 |
a |
中→女 |
単 |
主 |
空 |
|
|
|
|
mohena. |
raj |
名 |
a |
男 |
単 |
具 |
貪、貪欲、染 |
|
|
|
訳文 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
しかして、その不動なる無量の心解脱は、貪に関して空であり、瞋に関して空であり、痴に関して空なのです。 |
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メモ |
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|
|
|
|
・空性に関してはこの繰り返し部分で言及される。 |
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459-30. |
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|
|
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|
|
|
Rāgo kho, āvuso, kiñcano, doso kiñcano, moho kiñcano. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Rāgo kho, āvuso, kiñcano, doso kiñcano, moho kiñcano. (459-26.) |
|
|
|
|
kiñcano |
|
名形 |
a |
中→男 |
単 |
主 |
障碍、なにものか |
|
|
|
訳文 |
|
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|
友よ、貪は障碍です。瞋は障碍です。痴は障碍です。 |
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|
459-31. |
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|
Te khīṇāsavassa bhikkhuno pahīnā ucchinnamūlā tālāvatthukatā
anabhāvaṃkatā āyatiṃ anuppādadhammā. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Te khīṇāsavassa
bhikkhuno pahīnā ucchinnamūlā tālāvatthukatā anabhāvaṃkatā āyatiṃ
anuppādadhammā. (459-27.) |
|
|
|
訳文 |
|
|
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|
|
|
|
|
〔しかし〕それらは、漏尽比丘にとっては、捨断され、根を断たれており、基礎なきターラ樹のようになされ、虚ろなものとなされ、将来に生じない諸法です。 |
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459-32. |
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|
Yāvatā kho, āvuso, ākiñcaññā cetovimuttiyo, akuppā tāsaṃ
cetovimutti aggamakkhāyati. |
|
|
|
|
語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Yāvatā kho, āvuso, ākiñcaññā cetovimuttiyo, akuppā
tāsaṃ cetovimutti aggamakkhāyati. (459-27.) |
|
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|
|
ākiñcaññā |
|
名 |
a |
中→女 |
単 |
主 |
無所有 |
|
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|
訳文 |
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友よ、およそ諸々の無所有の心解脱、それらのうち、不動なる心解脱が最上を称されます。 |
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459-33. |
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Sā kho panākuppā cetovimutti suññā rāgena, suññā dosena, suññā
mohena. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Sā kho panākuppā
cetovimutti suññā rāgena, suññā dosena, suññā mohena. (459-29.) |
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訳文 |
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しかして、その不動なる無量の心解脱は、貪に関して空であり、瞋に関して空であり、痴に関して空なのです。 |
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459-34. |
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Rāgo kho, āvuso, nimittakaraṇo, doso nimittakaraṇo, moho
nimittakaraṇo. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Rāgo kho, āvuso, nimittakaraṇo, doso nimittakaraṇo, moho nimittakaraṇo. (459-26.) |
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nimitta |
kṛ |
名 |
a |
中 |
有(属) |
相 |
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訳文 |
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友よ、貪は相をなすものです。瞋は相をなすものです。痴は相をなすものです。 |
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459-35. |
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Te khīṇāsavassa bhikkhuno pahīnā ucchinnamūlā tālāvatthukatā
anabhāvaṃkatā āyatiṃ anuppādadhammā. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Te khīṇāsavassa
bhikkhuno pahīnā ucchinnamūlā tālāvatthukatā anabhāvaṃkatā āyatiṃ
anuppādadhammā. (459-27.) |
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訳文 |
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〔しかし〕それらは、漏尽比丘にとっては、捨断され、根を断たれており、基礎なきターラ樹のようになされ、虚ろなものとなされ、将来に生じない諸法です。 |
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459-36. |
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Yāvatā kho, āvuso, animittā cetovimuttiyo, akuppā tāsaṃ
cetovimutti aggamakkhāyati. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Yāvatā kho, āvuso, animittā cetovimuttiyo, akuppā
tāsaṃ cetovimutti aggamakkhāyati. (459-27.) |
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animittā |
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形 |
a |
女 |
単 |
主 |
無相の |
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訳文 |
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友よ、およそ諸々の無相の心解脱、それらのうち、不動なる心解脱が最上を称されます。 |
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459-37. |
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Sā kho panākuppā cetovimutti suññā rāgena, suññā dosena, suññā
mohena. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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|
Sā kho panākuppā
cetovimutti suññā rāgena, suññā dosena, suññā mohena. (459-29.) |
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訳文 |
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しかして、その不動なる無量の心解脱は、貪に関して空であり、瞋に関して空であり、痴に関して空なのです。 |
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459-38. |
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Ayaṃ kho, āvuso, pariyāyo yaṃ pariyāyaṃ āgamma ime dhammā
ekatthā byañjanameva nāna’’nti. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Ayaṃ |
|
代 |
代的 |
男 |
単 |
主 |
これ |
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kho, |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
じつに、たしかに |
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āvuso, pariyāyo yaṃ
pariyāyaṃ āgamma ime dhammā ekatthā byañjanameva nāna’’n(459-5.) |
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ti. |
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不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
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訳文 |
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友よ、これが、その理由によって、これらの諸法が意味は一つであって名称だけが種々のものと〔見なせるように〕なるような理由なのです」 |
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459-39. |
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Idamavocāyasmā sāriputto. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Idam |
|
代 |
代的 |
中 |
単 |
対 |
これ |
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述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
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avoca |
vac |
動 |
ア |
能 |
単 |
三 |
いう |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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|
āyasmā |
|
形 |
ant |
男 |
単 |
主 |
尊者、具寿 |
|
|
|
|
sāriputto. |
|
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
人名、サーリプッタ |
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訳文 |
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尊者サーリプッタはこういった。 |
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459-40. |
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Attamano āyasmā mahākoṭṭhiko āyasmato sāriputtassa bhāsitaṃ
abhinandīti. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
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Attamano |
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形 |
a |
男 |
単 |
主 |
適意の、悦意の |
|
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āyasmā |
|
形 |
ant |
男 |
単 |
主 |
尊者、具寿 |
|
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|
mahākoṭṭhiko |
|
名 |
a |
男 |
単 |
主 |
人名、マハーコッティカ |
|
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|
āyasmato |
|
形 |
ant |
男 |
単 |
属 |
尊者、具寿 |
|
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|
sāriputtassa |
|
名 |
a |
男 |
単 |
属 |
人名、サーリプッタ |
|
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|
bhāsitaṃ |
bhāṣ |
名過分 |
a |
中 |
単 |
対 |
いった、言説、所説 |
|
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述語 |
語根 |
品詞 |
活用 |
態 |
数 |
人称 |
意味 |
|
|
|
|
abhinandī |
abhi-nand |
動 |
ア |
能 |
単 |
三 |
歓喜する |
|
|
|
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
ti. |
|
不変 |
‐ |
‐ |
‐ |
‐ |
と、といって、かく、このように、ゆえに |
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訳文 |
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心に適った尊者マハーコッティカは、尊者サーリプッタの所説に歓喜した。 |
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Mahāvedallasuttaṃ niṭṭhitaṃ tatiyaṃ. |
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語 |
語根 |
品詞 |
語基 |
性 |
数 |
格 |
意味 |
|
|
|
|
Mahā |
|
形 |
ant |
‐ |
持 |
大きい |
|
|
|
|
vedalla |
|
名 |
a |
中 |
依(属) |
毘陀羅、智解、有明 |
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suttaṃ |
sīv |
名 |
a |
中 |
単 |
主 |
経、糸 |
|
|
|
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niṭṭhitaṃ |
nih-sthā |
過分 |
a |
中 |
単 |
主 |
完了した、終わった |
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|
tatiyaṃ. |
|
形 |
a |
中 |
単 |
主 |
第三の |
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訳文 |
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〔『中部』「根本五十篇」「小双品」〕第三〔経〕「大有明経」おわり。 |
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